Inloggen in Mijn BK
Als je al klant bent kun je hier inloggen.
Ben je nog geen klant? Maak dan hier een nieuw account aan.
 
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Wachtwoord vergeten
Selecteer land
Uitleg bij de selectie

Klik op het land waarin u woonachtig bent.
Selecteer taal
Uitleg bij de selectie

Klik op uw voorkeurs taal.
search
 

Historie

DE GESCHIEDENIS van BK
(in vogelvlucht)

De BK fabriek te Kampen, rond 1900

 

 


1851
Hoe het begon

Koperslager Hendrik Berk, kleinzoon van een Pruissisch soldaat, begon in Kampen voor zichzelf met het in opdracht van particulieren en bedrijven produceren van melkbussen, potten, pannen en ander kookgerei. In het achterste gedeelte van het pand zat de werkplaats en in het voorste deel de winkel.

Hendrik Berk - oprichter BKToen in 1851 het instructie-bataljon naar Kampen kwam, nam de zaak een grote vlucht. Hendrik Berk kreeg namelijk de opdracht om het bestek voor honderden militairen te maken. Uit deze periode stamt ook het eerste schriftelijke bewijs dat Hendrik Berk in Kampen potten, pannen en ketels maakte.
     
In 1876 overleed Hendrik en zijn 22-jarige zoon Johannes, die net in het bedrijf was gekomen, stond er alleen voor. Hij kreeg het meteen flink voor de kiezen, want emaille deed zijn intrede en Berk moest mee. De werkplaats bood niet voldoende ruimte om de productie aan te kunnen en  uitbreiden was geen optie. Daarom  werd in Brunnepe, aan de Hollandse rivier de IJssel, nieuwbouw gepleegd en een geheel nieuwe fabriek gebouwd. In 1889 werd de productie daar in zijn geheel geconcentreerd.
    
Vier jaar later, in 1893, werd het merk BK officieel gedeponeerd.
Het eerste beeldmerk was een ketel met hengsel, waarin de letters BK stonden. Voorbeelden oudere BK logo's

1900-1940
Zand, zeep en soda


Met name in Duitsland werd er driftig geëxperimenteerd met emaille.  In 1891 slaagde Johannes Berk erin, zijn uit plaatstaal  geslagen pannen  en trommels van een laagje
beschermend emaille te voorzien. Hij legde daarmee de grondslag voor BK, het bedrijf dat ruim honderd jaar met groot succes Nederland voorzag van emaille pannen.  
                                
Aanvankelijk waren de nieuwerwetse emaille producten niet voor het brede publiek beschikbaar. Maar daar kwam aan het begin van de 20e eeuw al snel verandering in. De periode 1900 tot 1940 was voor BK een glorietijd. Concurrentie was er eigenlijk niet. Dat er ook van aluminium pannen kon worden gemaakt, moest nog worden ontdekt. Gietijzer was er wel, maar vooral voor bakken en braden. Voor koken waren ze veel te zwaar. Er waren ook wel andere bedrijven, maar BK was toen echt hét merk.  
BK advertentie rond 1910  Handmatig decoratielijnen schilderen
BK verkocht steeds meer verschillende artikelen. Naast pannen in alle soorten en maten, waren er ook emmers, schalen, rekjes met bakjes voor zand, zeep en soda, lepelrekken
en noem maar op.  Maar ook bijvoorbeeld ‘saucysestoppers’, ‘havermoutstoomers’, ‘trapemmers’ en ‘chocoladeketels’. In de kleuren Reseda groen of Grijsgewolkt. Het recept voor dit emaille heeft BK zelf ontwikkeld en altijd geheim gehouden. Het aanbrengen van de emaille laag werd indertijd  handmatig gedaan.

BK ontwikkelde steeds meer pannen in series die aansloten op de behoeften van verschillende groepen klanten. Na de koperen en emaille pannen, volgden in 1931 de aluminium BK Berkelite pannen. Zowel voor gas als speciaal voor elektra.

Hieronder een historische geanimeerde bioscoopcommercial van Joop Geesink's Dollywood voor BK uit 1948:

1851-1951
Bekroonde Kwaliteit


In 1951 bestaat BK 100 jaar. Dat werd uitgebreid gevierd en het memorabele feit is indertijd ook niet onopgemerkt gebleven bij het Nederlandse Koningshuis. Het 100-jarig bestaan werd bekroond met een Koninklijk predicaat uit handen van Koningin Juliana.

Om in aanmerking te komen voor zo’n predicaat moest een organisatie een zeer belangrijke plaats innemen in het vakgebied, landelijke betekenis hebben en minimaal 100 jaar bestaan. Vanaf dat moment werd het kroontje aan het BK logo toegevoegd. Het honderd jarig bestaat werd groots aangepakt door BK. Ter ere hiervan werd er in de Houtrusthallen in Den Haag een nationale  kookwedstrijd georganiseerd.
BK Kookwedstrijd in 1951 (Den Haag)

Jaren ‘60
Edelstaal 18/10


De jaren zestig  waren niet alleen op sociaal-maatschappelijk terrein bewogen. Ook bij Berk gebeurde er het een en ander. Na veel onderzoek en grote investeringen ging men in 1963 over tot de fabricage van roestvrij edelstalen pannen. Iets wat in die tijd een ware omslag was op kookgebied. Een van BK’s klassiekers, de BK Karaat, deed zijn intrede en is  tot op de dag van vandaag  een populaire serie waar vele  pannenseries op gebaseerd zijn.

BK was haar tijd ook al ver vooruit met de innovatieve koudgrepen. Berk Kampen ontwikkelde als eerste de sandwichbodem. De BK reclamecampagnes stonden in het teken van: “het geheim zit ‘m in de bodem”. In 1964, een jaar nadat Berk was begonnen met de fabricage van roestvrij edelstalen producten, volgde een fusie met de emaillefabriek Beccon uit Doetinchem.   


Bekende Nederlanders
In actie met BK


Op het verkoopfront maakte een gemotiveerd team zich sterk op vele fronten. Verkoop van emaille werd meer en meer verdrongen door roestvrij edelstalen pannen. Vanaf februari 1986 werd dan ook gestart met een grootscheepse pannen-inruilactie. Bekende Nederlanders als Willeke Alberti, Tineke de Nooij, Rudolph van Veen en Cas Spijkers verleenden daarbij graag hun diensten en maakten van de actie een fenomenaal succes. Sindsdien staat februari in de Nederlandse retail bekend als de BK-pannen inruilmaand.
Voormalige Bekende Nederlander Bas Spijkers demonstreert BK pannen


BK, Keltum en Gero
IJzersterke Merken

Eind jaren ‘80 werd BK overgenomen door de bv Koninklijke van Kempen & Begeer; hierdoor kwam het merk BK in dezelfde ‘stal’ terecht als twee andere grote merken in de Nederlandse huishoud branche: Gero en Keltum. De krachten van deze ijzersterke merken werden samengebundeld in de Verkoopmaatschappij van Kempen & Begeer bv te Zoetermeer.

Hierdoor ontstond een onderneming die de pannen- en bestekmarkt met 3 landelijke A-merken kon bedienen: BK, Gero en Keltum. BK voor de pannen, Gero en Keltum voor het bestek. De productie van de pannen vond plaats bij de zelfstandige productiebedrijven Berk Kampen BV (roestvrijstaal) en Beccon Doetinchem BV (email).

Eind jaren ‘90
Innovatie en design

Vanaf de jaren ‘90 speelde vormgevig een steeds grotere rol, en werd de BK pannen-
collectie verder uitgebreid met de series BK Focus en BK Q-linair. Met Q-linair laat BK het innovatieve karakter en haar gevoel voor design opnieuw spreken. De pannen zijn zo vormgegeven dat het deksel eenvoudig onder de grepen kan worden vastgezet, zodat het hete kookvocht veilig kan worden afgegoten.
Innovatieprijzen voor BK producten komen steeds vaker voor.
De BK Q-linair reeks is inmiddels uitgebreid met de BK Q-linair Master. Deze  designserie is door de internationale vakjuries al diverse keren onderscheiden voor het moderne en professionele ontwerp, o.a. met de Reddot Design Award en de Design Plus Award.

21e eeuw
Meer dan pannen


BK blijft niet stil staan en houdt het niet bij pannenseries alleen. Ook, messen, snijplanken en keukenhulpen volgen. Een mooi voorbeeld is de BK Skills messenserie. Vanwege het slimme en innovatieve design zijn de BK Skills messen onderscheiden met de Reddot Design Award.  

BK blijft de trends op de voet volgen. Snelkookpannen, milieuvriendelijke pannen en inductiegeschikte kookseries volgen elkaar snel op. Ook introduceert BK de Slowcooker. Maaltijden kunnen in deze moderne aardewerken stoofpot op een gezonde manier worden bereid. De BK Slowcooker is eveneens onderscheiden met de Reddot Design Award.  


2008
Hollands Ambacht


In 2008 werd de Koninklijk van Kempen & Begeer overgenomen door Royal Delft (Koninklijke Delftsche Aardewerkfabriek “De Porceleyne Fles Anno 1653”). Royal Delft is een van de laatst overgebleven producenten van het authentieke Delftsblauw sieraardewerk en modern aardewerk.

De nieuwe bedrijfscombinatie, de Royal Delft Groep, herbergt een grote hoeveelheid oud-Hollandse ambachtskennis en innovatiekracht om zich tot ver in de toekomst te blijven ontwikkelen. De Royal Delft Groep biedt hoogwaardige producten om het bereiden, serveren en het nuttigen van een maaltijd tot een feest te maken.

2011
Hoe wil jij koken?

Sedert medio 2010 is BK samen met Gero onderdeel van BK Cookware bv. In 2011 verandert BK het logo, wat past bij een nieuw bedrijf, een nieuwe visie en een nieuwe pay-off: Hoe wil jij koken?

BK geeft op deze manier uiting aan haar servicegerichte en geïnteresseerde houding. Het thema stelt de gebruiker centraal en biedt ruimte om een dialoog aan te gaan met de gebruikers en ze op alle niveaus te bedienen met service, tips en  innovatie op maat.  BK wil voor nu en in de toekomst een helpende hand bieden in de keuken.  

De producten die BK biedt, sluiten aan op elke kookstijl. Immers ieder individu kookt anders. De één houdt het simpel en effectief, de ander ziet het als hobby. Toch wil degene, die doordeweeks doorgaans simpel kookt, in het weekend ook wel eens uitpakken. Koken speelt dus elke dag een andere rol in het leven van de mens. Met alles in gedachte over wat er in de laatste 160 jaar op kookgebied is gebeurd, nog altijd blijft de Hollandse degelijkheid, klantgerichtheid en kwaliteit stand houden. 

Recentere modernisering van BK logo